torsdag 5 november 2009

Ny säsong!

Äntligen börjar en ny isseglingssässong!
Säsongen börjar för min del med båtmässan!

Tyvär verkar det dock som den börjar likadant som den slutade med en hel del "tjafs" om Isabellakonceptet.

Min före detta goda vän Bernd Stymer, som 2004 överlät isabellaverksamheten till mig, Bosse och Lasse, fortsätter att ha synpunkter på vad vi gör. Han påstår på sin hemsida att vi brutit ett muntligt avtal om att vi inte bedriver isabellaverksamheten "som vanligt"!?!?

Vad som är "vanligt" har han inte definierat!

De beslagsatser som vi säljer är tillverkade exakt i likhet med vad han sålde. Han har t o m varit med och hjälpt oss att beställa dessa satser! Vad är det som är så ovanligt med det?

Jag vet inte vad som irriterat min fd vän så till den milda grad att han genom en advokat hotat oss med stämning om vi fortsätter med den verksamhet som han överlåtit till oss.

Han påstår vidare att vi inte skulle svarat på advokatens uppmaning, vilket är helt fel.

Vi har inom stipulerad tid svarat advokaten att vi bestrider Bernds påståenden om att det är han som allenarådande har rätt till isabellaverksamheten. De papper som han åberopar gäller inte längre enl patent- & registreringsverket. Dessa papper som i tidernas begynnelse var giltiga, har Bernt i original f ö lämnat till oss.

Kan det vara så att advokaten tycker att det är "pinsamt" att föra Bernds talan, och därför inte vidarebefordrat svaret till honom?

Han anklagar oss vidare på sin hemsida oss för att stöld av"Isabellanamnet"! Hur kan man anklaga någon för stöld när man själv har gett bort det?

Att på en hemsida på Internet anklaga någon för stöld och att vara kriminell anser jag vara en ren kränkning som borde leda till ÅTAL!

Jag kan inte begripa att man kan lägga ner all denna negativa energi på en småsak.

Vad det handlar om är ju en hobbyverksamhet som vi alla som seglar isjakt tycker är så himla rolig.

4 kommentarer:

  1. Instämmer och kan tillägga att jag sparat alla mail från Bernd sedan 2004, läser man detta så blir man inte så lite konfunderad av vad han menar och HUR han tänker.
    Vi har frågat flertalet ggr VAD har vi gjort som inte passar Hr Stymer, men vi har aldrig fått ngt svar! Han har synpunkter på plastjakten!! påstår att den INTE är en Isabella?? Konstigt tycker vi eftersom han själv har en plastjakt som hans fru använder.
    Han har synpunkter på att vi startade en förening?? konstigt tycker vi eftersom han själv sökte inträde i SISF 1991 enl. egen utsago på sin hemsida 2003 Under rubriken ISBELLANYTT, jag har en kopia kvar på sidan!
    Han tycker vidare att man inte skall ha föreningar, bidrag osv osv. konstigt tycker vi eftersom han själv är medlem i Stockholms Isjakts Klubb (SIK) sedan 1995! Äktheten i mina påståenden kan givetvis verifieras, jag har fått informationen av Ordf. i SISF och ordf i SIK!

    Bosse
    Ordf. Svenska Isabella Föreningen

    SvaraRadera
  2. Hej Olle!

    TACK för trevligt bemötande på Mässan.
    Vilka snygga jakter ni visade och vilka fina medsatser, skall börja segla igen med min gamla Isabella som legat i garaget några år. Känner du till om det finns några Isabellaseglare i Flen trakten? Annars är det ju inte så långt till Södertälje.
    Er förklaring till isabella "tvisten" är trovärdig och jag kan inte förstå hur ni kan anklagas för stöld i detta sammanhang, jag rekomenderar er att polisanmäla detta påstående. Man får inte anklaga ngn för stöld på en offentlig internetsida, det kallas förtal eller ärekränkning.

    Karl Svenson
    Flen

    SvaraRadera
  3. Hej,

    Vi får hoppas att bråket kan svalna av så pass mycket så isen fryser till o vi kan segla istället för att gnata...

    Det känns mest som det är Berndt som vill bråka
    och gjort det till någon sorts hedersak som verkar vila på väldigt bräckligt och mycket märkligt underlag.

    Jag som försöker hålla igång vårt diskussionsforum (ibland kallat chatten) har också fått kopior på advokatbreven men valt att inta en låg position utan vidare agerande.

    Jag blev ju farsa den 8/10 för första gången så nu måste jag även bygga en Isabella-micro så grabben kan haka på, eller så får han åka i ryggsäcken, nå vi får väl se om hans mor släpper iväg nån av oss denna säsong

    Hoppas vi ses hursomhelst gubbs, jag känner mig manad att försvara bronsmedaljen från Isabella-rejset, det har väl bara anordnats ett eller hur? Olle du har väl polerat upp din guldmedalj va??

    SvaraRadera
  4. Trist historia med Bernds anklagelser, jag har sett era papper och ni har ju defacto fått detta för 5 - 6 år sedan, och han skriver ju själv att han har "gett bort det alldeles gratis" då är det ju ni som äger det hela!
    ny ägare och då kan inte givaren kräva tillbaka egendomen om det inte föreligger en överenskommelse och om gåvomottagaren brutit överenskommelsen. Vad jag förstår förekommer ingen sådan överenskommelse, varken muntlig eller skriftlig. Däremot finns ju flera bevis på att ni fått verksamheten. Dels på hans egen hemsida och på brev som han skickat till er.
    Anklaga er för stöld och kriminalitet som han gör på sin sida borde granskas av åklagare, det är straffbart att utsätta oskyldiga personer för sådan beskyllning.

    //H.K

    SvaraRadera